KULIAH IMAN 2

Just another WordPress.com weblog

KENAPA PERLU ADA YESUS(MESIAS)

<!–[endif]–> <!–[if !vml]–>

KENAPA PERLU ADA YESUS(MESIAS)

Kerana Hukum Taurat tidak mampu membebaskan manusia  dari kuasa dosa dan maut ataupun gagal untuk menyelamatkan dan menguduskan atau membuat manusia tetap dalam Kerajaan Allah. Maka Al-Masih dari surga berinkarnasi menjadi manusia untuk mempersembahkan dirinya sebagai korban penghapus dosa, menghancurkan dosa mematahkan kuasa dosa atas manusia dan menanggung hukuman ganti manusia. Dengan karya penebusan dan penggantian ini, Ia memenuhi semua tuntutan Hukum Taurat dan menggenapi nubuatan:

“Tetapi sesungguhnya penyakit kitalah yang ditanggungnya, dan kesengsaraan kita yang dipikulnya, padahal kita mengira dia kena tulah, dipukul dan ditindas Allah. Tetapi dia tertikam oleh kerana pemberontakan kita, dia diremukkan oleh kerana kejahatan kita; ganjaran yang mendatangkan keselamatan bagi kita ditimpakan kepadanya, dan oleh bilur-bilurnya kita menjadi sembuh. Kita sekalian sesat seperti domba, masing-masing kita mengambil jalannya sendiri, tetapi Tuhan telah menimpakan kepadanya kejahatan kita sekalian”. (Yesaya 53: 4-6).

Pengertian Ketritunggalan yang kudus sama sekali tidak bererti adanya tiga allah sebagaimana yang dibayangkan secara salah oleh beberapa orang. Makna dari pengertian ini ialah bahawa Allah itu satu adanya….. Berada dalam diriNya sendiri, Ia menyatakan diriNya sebagai Bapa Berbicara dalam FirmanNya. Ia menyatakan diriNya sebagai Anak, yakni Firman. Hidup dalam RohNya, Ia menyatakan diriNya sebagai Roh Kudus. Kita tidak boleh kita menarik pengertian dari nama-nama ini bahawa ada satu hubungan jasmaniah sebagaimana lazimnya pada sifat manusiawi, kerana hal tersebut memiliki satu pengertian rohani. Bukan juga bermaksud kiasan karena banyak bukti seperti [Dr Stephen Tong diatas]. Menyokong sehingga bukanlah ilusi belaka.

Terlalu banyak bukti menyatakan bahawa Yesus perlu ada seperti yang dinubuatkan, digenapi dan sebagainya. Perbahasan di halaman lain portal ini akan lebih menjurus kepada pembuktian.

 Lihat juga konsep “pengosongan diri”—tulisan Dr Stephen Tong http://www.pemudakristen.com    )

 

November 21, 2008 - Posted by | ALKITAB & QU'RAN -KONSEP TRITUNGGAL, TRINITI |

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: