KULIAH IMAN 2

Just another WordPress.com weblog

NABI NUH BERTELANJANG?

NABI NUH BERTELANJANG

Jika yang seperti itu adalah para pendeta, Tuhan memberkahi jemaah tersebut :

(a) “Setelah ia (Nuh) minum anggur, mabuklah ia,  dan ia telanjang dalam kemahnya.”

(Kejadian 9: 21).

CONTOH JAWAPAN:

Sebagai manusia biasa, para nabi atau manusia pilihan-Nya tetap melakukan hal-hal yang tidak berkenan di mata Tuhan dan hal itu tidak dirahsiakan oleh Alkitab. Alkitab senantiasa menulis yang sebenarnya. Meskipun Alkitab menulis bahawa Nuh seorang yang benar (‘tsadiq’), dan mempunyai persekutuan dengan Allah, seperti dinyatakan oleh huraian “ia hidup bergaul dengan Allah”, namun ia tetap merupakan manusia biasa, yang jika diungkapkan dalam bahasa sehari-hari — ia masih memerlukan makanan.

Kejadian 9:21

Setelah ia minum anggur, mabuklah ia dan ia telanjang dalam kemahnya. VAYÊSYET {dan ia minum} MIN-HAYAYIN {dari anggur itu} VAYISYKÂR {dan ia mabuk} VAYITGAL {dan ia telanjang} BETOKH {di tengah-tengah} ‘OHOLOH{kemahnya}

Selesai air bah, Nuh yang mungkin sekali petani sebelumnya, membuat kebun anggur (Kejadian 9:20, yang dapat diterjemahkan “Nuh, orang petani itu, membuat kebun anggur”). Nuh mabuk dan berkelakuan tidak senonoh di dalam kemahnya. Banyak penafsir yang mengatakan bahawa dia tidak menyedari pengaruh anggur (Wine) itu, sebahagian mentafsirkan bahawa Nuh terlalu berduka akibat kondisi bumi setelah air bah sehingga ia meminum anggur hasil kebunnya sendiri. Namun yang paling masuk akal adalah Nuh tidak menyedari pengaruh dari anggur (Wine) itu yang mengandungi alcohol dan memabukkan. Ianya bukan juga Tuhan yang menyuruh Nuh untuk mabuk melainkan Nuh sendiri. Nuh juga bukan berdosa kerana bertelanjang, namun yang berdosa ialah Ham(Kanaan) yang tidak menghormati maruah ayahnya, sementara Sem dan Yafet diberkati oleh ayahnya.  Cuba bayangkan kiranya Nuh bersama Tuhan, sama seperti Adam yang diturunkan tanpa berbaju, apakah anda fikir bahawa Adam berdosa kerana bertelanjang?

Tentu tidak! Sebaliknya ianya Nampak begitu melainkan ayat tersebut dikutip sepotong-potong.

November 25, 2008 - Posted by | ALKITAB-NABI PORNO, INCEST, BERHALA |

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: