KULIAH IMAN 2

Just another WordPress.com weblog

Semua orang berdosa tetapi jika orang lahir dari Allah apakah ia berdosa?

Semua orang berdosa tetapi jika orang lahir dari Allah apakah ia berdosa?

(h) “Semua berdosa .” (2 Tawarikh 6: 36) Bertentangan dengan: “Setiap orang yang lahir dari Allah; tidak berbuat dosa Iagi …” (1 Yohanes 3: 9).

CONTOH JAWAPAN:

Ayat yang lengkap :

2 Tawarikh 6:36

Apabila mereka berdosa kepada-Mu–kerana tidak ada manusia yang tidak berdosa-dan Engkau murka kepada mereka dan menyerahkan mereka kepada musuh, sehingga mereka diangkut tertawan ke negeri yang jauh atau yang dekat,

1 Yohanes 3:9

Setiap orang yang lahir dari Allah, tidak berbuat dosa lagi; sebab benih ilahi tetap ada di dalam dia dan ia tidak dapat berbuat dosa, karena ia lahir dari Allah.

Kedua-dua ayat di atas menceritakan hal-hal yang berbeza. Bagi ayat pertama, memang benar tidak ada manusia yang tidak berdosa. Hal ini diulangi sekali lagi dalam Perjanjian Baru,

Roma 3:23

Kerana semua orang telah berbuat dosa dan telah kehilangan kemuliaan Allah Itulah sebab semua umat manusia memerlukan penebusan Yesus Kristus. Hanya dalam Yesus Kristus sahaja ada jaminan untuk memperolehi hidup yang kekal.

Yohanes 3:16

Kerana begitu besar kasih Allah akan dunia ini, sehingga Ia telah mengaruniakan Anak-Nya yang tunggal, supaya setiap orang yang percaya kepada-Nya tidak binasa, melainkan beroleh hidup yang kekal.

Yohanes 14:6

Kata Yesus kepadanya: “Akulah jalan dan kebenaran dan hidup. Tidak ada seorangpun yang datang kepada Bapa, kalau tidak melalui Aku.

Kisah Para Rasul 4:12

Dan keselamatan tidak ada di dalam siapapun juga selain di dalam Dia, sebab di bawah kolong langit ini tidak ada nama lain yang diberikan kepada manusia yang olehnya kita dapat diselamatkan.”

Kisah Para Rasul 16:30-31

Ia mengantar mereka ke luar, sambil berkata: “Tuan-tuan, apakah yang harus aku perbuat, supaya aku selamat?” Jawab mereka: “Percayalah kepada Tuhan Yesus Kristus dan engkau akan selamat, engkau dan seisi rumahmu.”

1 Yohanes 5:11-12

Dan inilah kesaksian itu: Allah telah mengaruniakan hidup yang kekal kepada kita dan hidup itu ada di dalam Anak-Nya. Barangsiapa memiliki Anak, ia memiliki hidup; barangsiapa tidak memiliki Anak, ia tidak memiliki hidup.

Bagi ayat yang kedua pula, ungkapan Setiap orang yang lahir dari Tuhan, tidak berbuat dosa lagi? bermaksud pengikut-pengikut Yesus yang sejati tidak akan melakukan dosa sewenang-wenangnya atau terus-menerus. Ini dapat dilihat melalui ayat sebelumnya:

1 Yohanes 3:8

Barangsiapa yang tetap berbuat dosa, berasal dari Iblis, sebab Iblis berbuat dosa dari mulanya. Untuk inilah Anak Allah menyatakan diri-Nya, iaitu supaya Ia membinasakan perbuatan-perbuatan Iblis itu.

Pengikut-pengikut Yesus yang sejati tetap mempunyai kemungkinan melakukan dosa. Tetapi dalam kitab yang sama kita diberitahu,

1 Yohanes 1:9

Jika kita mengaku dosa kita, maka Ia adalah setia dan adil, sehingga Ia akan mengampuni segala dosa kita dan menyucikan kita dari segala kejahatan.

Sekiranya ada yang tetap melakukan dosa walaupun mengaku dirinya pengikut Kristus, ucapan Yesus di bawah akan menjadi peringatan kepada mereka.

Matius 7:22-23

Pada hari terakhir banyak orang akan berseru kepada-Ku: Tuhan, Tuhan, bukankah kami bernubuat demi nama-Mu, dan mengusir setan demi nama-Mu, dan mengadakan banyak mujizat demi nama-Mu juga? Pada waktu itulah Aku akan berterus terang kepada mereka dan berkata: Aku tidak pernah mengenal kamu! Enyahlah dari pada-Ku, kamu sekalian pembuat kejahatan!”

November 25, 2008 - Posted by | PORTAL ESKATOLOGI |

2 Comments »

  1. Tahu apa mereka (kaum muslim) tentang ajaran kristen?? kenapa harus memutar balikkan fakta (dengan menggunakan tafsir yg terkesan sok tau). apa gak lebih baik memperbaiki doktrin salah yg kalian anut (teritama penyembahan batu hitam dlm ka’bah). Gitu lohhh….

    Comment by danny | March 27, 2009 | Reply

    • TQ 4 ur comment. Shall the lord be always with ur. God BLess:)

      Comment by bidayuhms | March 27, 2009 | Reply


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: